2 Şubat 2013 Cumartesi

Elektronik postada görgü kuralları

Çok sayıda e-mail görgü kuralı bulunmaktadır. Bunların bir kısmı şirketten şirkete değişmekle birlikte, kendimce en önemli gördüklerimi aşağıdaki adreslerden derledim.

 1. Veciz ve konuyla ilgili yazın.
E maili gereğinden uzun yazmayın. Maili okumak, kağıttaki bir yazıyı okumaktan daha zordur. Uzun mailler, okuyucuyu “okumamaya” ikna eder.

2. Bütün sorulara cevap verin ve yeni sorular gelmesine engel olun.
Gelen maile cevap yazıldığında, orijinal maildeki bütün sorulara cevap verilmesi şarttır. Eksik yanıtlar, yeni sorulara neden olacak ve hem sizin hem de müşterinin zaman kaybına yol açacaktır.

3. Noktalama işaretlerine dikkat edin, kelimeleri doğru yazın ve gramer kurallarına uyun.
Bu konu yalnızca kişisel olarak sizin Türkçeyi bilmenizle ilgili değildir. Gramer kurallarına uygun olmayan e mailler, şirketinizin imajına zarar verir. Öte yandan, noktalama işaretlerinin yanlış kullanımı cümlenin anlamını değiştirdiği gibi okuma güçlüğü de yaratır.

4. Herkese ayrı ayrı yazın.
E mailin herkese aynı tarzda yazılmaması gerektiği gibi, alıcıların birbirleri hakkında kişisel bilgileri de farklılık gösterebilir.

5. Sürekli sorulan sorulara standart formlarla cevap verin.
Yerinizin tarifi, fatura bilgileri, şirket kısa tanıtımı gibi, neredeyse standartlaşmış talepler için önceden hazırlayacağınız formlarla cevap vermeniz, zaman tasarrufu sağlayacaktır.

6. Zeki ve hızlı cevap verin.
Müşteriler hızlı yanıtlanmak istedikleri için e-mail gönderirler. Acele cevap beklemeyen müşteriler, genellikle fax veya posta ile iletişim kurarlar. Bu nedenle, bütün mailler (tercihan geldikleri mesai günü içinde) ama en geç 24 saat içinde yanıtlanmalıdır.  Eğer cevaplamak zaman alacak ise, mesajı aldığınızı ve en kısa sürede kendilerine döneceğinizi bildiren kısa bir maille hemen cevap verin. Bu durum, müşteriyi daha sabırlı kılacaktır.

7. Gereksiz dosyaları maile eklemeyin.
Geniş dosyaları ek olarak göndermek, hem alıcıyı sıkar hem de onların e-mail sistemini zorlayabilir. Ek dosya gerçekten işe yarayacak ise, sıkıştırarak gönderin. Ayrıca göndereceğiniz dosyanın virüs taşımamasına da dikkat etmelisiniz

8. Uygun yapı ve bilgi akışı kullanın.
Ekrandan okumak, kağıttan okumaya göre daha zor olduğu için, e-maildeki paragraf yapısı ile bilgi aktarımı çok önem kazanmaktadır. Paragrafları kısa tutun ve iki paragraf arasında bir boş satır bırakın. Madde numaraları kullanıyor iseniz, bunlar aynı hizada ve belirgin şekilde görülebilsin.

9. Yüksek önemli ileti işaretini sık sık kullanmamaya dikkat edin.
Yüksek önemi çok kullanmak, etkisini azaltır. Dahası, alıcı sizin yüksek önem bayrağınızı gördüğünde, mesajı, kızarak açar.

10. BÜYÜK HARFLERLE yazmayın.
BÜYÜK HARFLERLE YAZDIĞINIZDA, BAĞIRARAK SÖYLÜYORMUŞSUNUZ ANLAMI ÇIKACAKTIR. Bu durum, karşınızdakini kızdıracağından, ciddiye alınmamanıza ve istemediğiniz yanıtlar almanıza neden olur.

11. Mesajı gelen maile bağlantılı olarak yazın.
Bir iletiye cevap verirken “yeni mesaj” yerine “yanıtla” tuşunu seçmelisiniz. Aynı konuyla ilgili gelip giden maillerin bir sıra içinde bulunması, konuyu kolayca hatırlamanıza ve takip etmenize yardımcı olur. Bazı uzmanlar, “yanıtla” tuşu ile iletinin gereksiz yere uzadığını savunsa da, mail kutunuzda hem gelenleri hem de gönderdiklerinizi saklamanız gerekmeyecektir.

12. Mailinize disclaimer ekleyin.
İç ve dış maillerinize disclaimer ekleyerek, şirkete gelebilecek zararları önlersiniz.

13. Göndermeden önce iletinizi okuyun.
Kelimedeki harf sıralamasının yanlış olması, özel isimlerin büyük yerine küçük harfle başlaması, devrik veya uzun cümleler gibi çeşitli dilbilgisi hatalarınızı yakalamak ve düzeltmek için göndermeden önce iletinizi okuyun. Kontrol amaçlı okumanız; mesajın daha etkili olmasını, alıcının yanlış anlamamasını ve uygunsuz kaçacak ifadelerinizi ortadan kaldırma fırsatı verecektir.

14. Herkesi yanıtla tuşunu sıklıkla kullanmayın.
Yazacağınız iletinin, orijinal mesajı alan herkes tarafından görülmesi şart ise “herkesi yanıtla” tuşunu kullanın.

15. Bütün alıcıları “kime” satırına yazmayın.
Kime satırına adı yazılı alıcılar, iletiye doğrudan cevap vermek, konuyla ilgili bir şeyler yapmak durumunda olanlardır. Gönderen kişi, kime bölümündekilerden cevap beklemelidir. Konudan bilgisi olmasında fayda görülenler “bilgi” bölümüne yazılmalıdır. Bu konudan haberdar olması arzu edilen ama diğerlerince mail adresleri görülmemesi gereken kişiler “gizli alıcı” olarak yazılmalıdır.

16.Kısaltmalara ve his ikonlarına dikkat edin.
İş dünyasında kısaltmalar çok kullanılsa da, mail ortamında kullanılmamalıdır. Alıcının :-) gibi his ikonlarını bildiğinden emin değilseniz kullanmayın.

17. Yazıyı formatlarken alıcıyı da düşünün.
Alıcı, yaptığınız formatı göremeyebilir veya sizin hazırladığınızdan farklı formatta okumaya çalışıyor olabilir. Bu nedenle, renk ve format kullanırken yalnızca yazının daha kolay okunmasını esas alın.

18. Zincir mesajları iletmeyin.
Bu mesajı X gün içinde Y kişiye ulaştırın….gibilerden bir mail aldığınızda, kimseye göndermeyin. Silin ve kurtulun.

19. Teslim edildi ve okundu bilgisi istemeyin.
Alıcının okundu veya teslim edildi bilgisi verilme opsiyonunu kapatmış olabileceğini de dikkate alarak; bu bilgileri istemeyin. Mailin ulaşıp-ulaşmadığından emin olmak için en kolay yöntem; alıcıya, “mail ulaşınca lütfen bildir” gibi bir rica da bulunmaktır.

20. Maili geri çağırmayın.
Mesajın gider gitmez, okunmuş olma ihtimalini dikkate alarak, geri çağırmayınız. Bunun yerine, yeni bir mail gönderip-hata ettiğinizi açıklayın.

21. Bir mesajı veya ekini izinsiz kopyalayıp-dağıtmayın.
Öncelikle izin almadan kopyalama yoluna giderseniz, fikri mülkiyet haklarına zarar verirsiniz.

22. Gizli bilgi ve belgeleri e-mail ile göndermemeyi tercih edin.
E-mail göndermek, bir posta kartı göndermek gibidir. Mesajınızın insanlara açık bir yerde sergilenmesini istemiyorsanız, (konu bu derece özel veya gizli ise) e-mail göndermeyin.

23. Konu bölümünü anlamlı kılın.
Alıcının rahat etmesi için konu bölümünü anlamlı şekilde yazın. Ürün tanıtımı yerine A ürünü tanıtımı gibi.

24. Pasif yerine aktif cümleler kurun.
“Siparişiniz bugün üretilecek” gibi pasif cümle yapısı yerine “siparişinizi bugün üreteceğiz” gibi aktif cümle yapısı kullanın. Pasif cümleler başlangıçta kibar görünse de giderek, gereksiz şekilde resmi/soğuk kalıplara döner.

25. ACİL veya ÖNEMLİ kelimelerini konu bölümüne yazmayın.
Gerçekten acil bir durum varsa, iletinizi “yüksek önem” düzeyinde gönderin. Sıklıkla acil veya önemli kelimelerini kullanmanız, bu kelimelerin etkisini düşürecektir.

26. Uzun cümlelerden kaçının.
15-20 kelimeyi geçmeyen cümlelerle yazın. Ayrıca uzun mesajlar yazmamaya gayret edin. Uzun cümleler ve uzun iletiler alıcıyı, okumamaya ikna eder.

27. İletinin içeriğinden emin olun.
Müstehcen neşriyat içeren, birileri hakkında dedikodu yapan, iftira atan, birilerini suçlayan mesajları forward etmemeye veya göndermemeye özen gösterin. Sizi ve şirketinizi mahkemeye düşürme riski olan bu türlü mesajları kişisel mail adreslerinizden göndermeyi tercih edin.

28. Virüs hilelerini ve zincir mektupları forward etmeyin.
Yeni ve durdurulamayan yeni bir virüs hakkında sizi uyaran bir mesaj almışsanız hemen silin. Bu mesajın kendisi bir virüs olabilir. Benzer şekilde, gelen mesajı iletmeniz halinde zengin olacağınızı vaat eden veya birilerine yardım edeceğinizi açıklayan mailler de virüs olabilir. Bunlarla vakit kaybetmeyin, silin.

29. Spam mesajlara cevap vermeyin.
Bir spam’a cevap yazmak veya gönderilen listesinden çıkmayı talep etmek; karşı tarafa mail adresinizin geçerli olduğunu söylemek demektir. Geçerli mail adresinizi bildirmeniz, daha çok spam gelmesini sağlar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder