Önceki
yazıda, e-ticaret müşterilerinin ambalajdan ne beklediğini anlamaya
çalışmıştım. Şimdi ise çeşitli e-ticaret kurumlarının, ambalajlama konusunda ne
türlü düzeltmeler yaptığını inceleyeceğim. Aslımız oluklu mukavva olduğundan,
yazıda “e-ticaret ambalajı” ifadelerini “oluklu mukavva ambalaj/kutu/koli”
şeklinde okuyunuz.
Mağazada
Sergilenen Ambalajların Bir Kısmı E-Ticarete Uygun Değil
Yazıda verilen ürün/marka veya ambalaj örnekleri tamamen tesadüfen seçilmiştir. Belli bir
marka veya ürün kast edilmemektedir.
Yukarıdaki
grafiği Bemis’ten (1) aldım. ABD’de satılan ürün ambalajlarına göre yapılan
araştırmaya göre jilet, e-ticaret ambalajına en uygun ürün iken; aşağıda
resmini verdiğim birincil ambalajı
25-30%
kadar değişmesi gerektiği anlaşılıyor. Ürünü daha ön plana çıkaran ve
markayı/üreticiyi geri plana itmeye çalışan bir trend var. Buna karşılık et ve
peynirlerin birincil ambalajları 80% kadar uygun iken e-ticaret ambalajına bu
ürünlerin uyumu ancak 5% seviyesindedir. Uyumsuzluğun bir kısmı soğuk hava
ortamında taşınmasını sağlamakla ilgilidir. Yani online alışverişte kullanılmak
üzere çok farklı et ve peynir ambalajları tasarlamak gerekiyor.
Bemis’e
göre mağaza rafına göre hazırlanmış iç (birincil) ambalajlar, e-ticarete
tamamen uygun değildir. Ayrıca iç ambalajlar, müşteriye gidecek paketin
büyüklüğünü de etkiliyor. Paket büyüdükçe oluklu mukavvaya ödenen parayla
birlikte kargo masrafı da artıyor.
Dört
Kritik Görev
E-Ticaret
ambalajının yani müşteriye ulaşacak paketin dört kritik görevi öne çıkıyor (2)
:
- Hızlı teslimat yapmayı desteklemeli, satıcı oluklu mukavvayı kolayca ve hızlı temin edebilmeli
- İade durumunda, ambalaj iade etmeyi kolaylaştırmalı. Müşteri açarken hasar vermediği kutuyu geri göndermek içinde kullanabilmeli
- İçindeki ürünü yeterince korumalı ama fazla sargı malzemesi/koruyucu olmamalı
- Ambalaj atıkları kolaylıkla uzaklaştırıla bilmeli ve geri kazanıla bilmeli
Oluklu
mukavvanın bu görevleri yerine getirebilmesi için, öncelikle ürünün iç/birincil
ambalajını ele almak gerekiyor:
Yukarıdaki
resimdekiler gibi plastik, ısıyla şekil verilmiş, genellikle açılması zor olan
ambalajlardan kaçmak gerekli (3). Amazon, bu konuda ciddi çalışmalar yapmış ve
bu tür ambalajları azaltmış. Raf ambalajı olarak oldukça faydalı olan bu
ambalajların kolayca açılmıyor oluşuna ilişkin çok sayıda eleştiri var.
Paketleme
işi, gözden geçirilmeli ve gereksiz/fazladan ambalaj malzemesi elimine
edilmeli. Küçük bir ürün için devasa ambalaj atığı çıkmamalı (4). Özellikle
oyuncaklardaki çok sayıda küçük parçanın ambalaja demonte konulması yerine,
ürünü monte edilmiş şekilde kutuya koyma yönünde de bir trend var.
Bu
trend ise oluklu mukavva kutuyu küçültmeyi ve/ya farklı tasarıma geçmeyi
düşündürüyor. (5) Bu konuyu bir başka yazımda ele alacağım.
E-Ticaret
ambalajına nasıl bakılması gerektiğine ilişkin faydalı bir röportaj (6)
numaralı linktedir.
Sonuç
olarak, oluklu mukavva kutu fiyatı, kendi başına e-ticaretin maliyetini
düşüremez. Önce ürünün iç ambalajına, nasıl paketlendiğine bakmak ve radikal
değişiklikler yapmak gerekiyor.
Yazıda
kullanılan bahsedilen kaynaklar:
(1) http://www.bemis.com/na/resources/ebooks/ecommerce-ebook
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder