Ülkemizde çok sayıda, safiha işletmesi, dar ebat oluklu işletmesi ve kapasitesi 40-50 bin ton gibi olan kağıt fabrikaları var. Bunların karşısında ise modern teknoloji ile donatılmış oluklu fabrikaları ile 400 bin tona kadar ulaşan yeni kağıt makineleri var.
İşin doğası gereği, bir süre sonra; modern olanlar ile
küçük olanlar arasındaki rekabeti modernler kazanacaktır. Küçük olan her türlü
(atölye, oluklu fabrikası ve kağıt fabrikası) işletme, orta vadede risk altında
görünmektedir. Bu işletmelerin sahipleri ne yaparlarsa ayakta kalabilirler?
Ben, bir küçük işletme sahibi olsam şöyle davranırdım:
Öncelikle “tamam mı? devam mı?” sorusuna cevap
verirdim. Tamam ise, işletmeyi tasfiye etme planı yapar ve uygulardım.
Ortak iş yapmayı bilmiyoruz
Devam ise önümdeki en önemli sorun, birlikte iş yapma
kültürü olurdu. Ülkemizde ortaklık yaparak büyüme çok yaygın değil. “Gemisini
yürüten kaptan”, “Bana dokunmayan yılan, bin yaşasın”,…gibi ata sözleri ve
deyişler; tek başına olmayı pekiştirmiş. Bir şeyin tamamının sahibi iken, bir
parçasının sahibi olmak pek bize uymuyor. Ancak, küçük işletmelerin ayakta
kalmasının bir yolu, birleşmekten geçiyor. Başlıca alternatif stratejiler
şunlar olabilir:
1)Satın almalar ile büyüme
2)Birleşerek büyüme
3)Uzun vadeli anlaşma
4)İşi farklılaştırarak, ayakta kalma5)Profesyonel destek alma
Satın almalar ile büyüme
Mevcut işletme imkanlarının buna yetmeyeceğini
varsayarak, üzerinde durmuyorum.
Şemsiye yapılar
1999’da veya 2000 yılında, Sayın Cem ÖNEN’in bu yönde
bir projesi var idi. Projeye göre ayda 1.000 ton gibi oluklu mukavva üreten
orta ölçekli işletmeler, bir şemsiye şirket altında toplanacaklar idi. Şemsiye
şirket, ortak satın alma yolu ile tasarruf sağlarken; Türkiye çapında servis
verme hedefi ile büyük ihaleleri alabilecek idi. Mevcut orta ölçekli işletme
sahipleri, şemsiye şirketin yönetim kurulunda olacaklar, işin başında da bir profesyonel
yönetici olacak idi. Bu teklifin götürüldüğü İstanbul’daki işletmelerin büyük
çoğunluğu artık yoklar. İşletme sahiplerinden biri, bana “benden daha iyi nasıl
alacak, işimi benden iyi mi biliyor” şeklinde yakınmış idi. Geçen zaman, Cem
beyin tespitini haklı çıkardı.
Yok olmamak için, ilk çözüm, kendinden daha büyük bir
yapının parçası olmaktır. Bu bir şemsiye şirket olabileceği gibi, benzer
işletmelerin birleşmesi de olabilir. Kağıt fabrikası ile oluklu işletmesi
birleşmesi de, oluklu işletmesi ile safiha atölyesinin birleşmesi de söz konusu
olabilir. Birleşmelerin başarılı olabilmesi için, daha profesyonel olarak
yönetilmesi esastır.
Sanıyorum, profesyonel yönetime geçiş çok sıkıntılı
olacaktır. Düne adar kendimin yönettiği şirket, profesyonel biri tarafından
farklı şekilde yönetilirken, kenarda durmak insanı zorlar. Yukarıdaki projenin
götürüldüğü şirketlerden biri, profesyonel yönetime geçmeyi denedi, ancak
başaramadı. Kurumsallaşma, kendi prensiplerinin en iyisi olduğunu düşünmekten
vazgeçip; işletmenin yeni birisi tarafından yeni yöntemlerle yönetilmesini
kabul etmekle başlıyor.
Akraba ile çalışıyor olmak, birleşmelerin önündeki bir
diğer engeldir. İş küçükken, akrabaları çalıştırmak cazip görünse de, iş
büyüdükçe akrabalar baş ağrısıdır. Aydın’da çalışırken, şirkete en büyük zararı
akrabaların verdiğini gördüm.
Uzun vadeli anlaşma
Önümüzdeki yıl, kağıt üreticileri ile oluklu
fabrikaları arasında, yıllık bağlantılar göreceğimizi düşünüyorum. Kısa dönemde
ayakta kalmak için, işini (=siparişi) garantiye almak şarttır. Kağıt, oluklu ve
safiha atölyesi arasında uzun vadeli anlaşmalar düşünülmesinde fayda var.
Uzun vade, işletmelerin birbirine güvenmesi ve yazılı
kurallara göre hareket etmesini sağlayacaktır. İyi planlanmış-yazılı kurallar,
bir kez daha profesyonelleşmeyi (veya profesyonel destek almayı)
vurgulamaktadır.
İşi farklılaştırarak, ayakta kalma
Özellikle atölyelerin, mevcut yapıları ile ayakta
kalmaları, rakiplerinden farklı olmasından geçiyor. Şimdi satılan ürünün yanına
bazı tamamlayıcı hizmet ve ürünlerin konulması suretiyle farklılık
yaratılabilir. Dolum/ambalajlama işçiliği, stoklama, kargolama, irsaliye
kesimi,…gibi bazı hizmetler ilk akla gelenlerdir.
İşi farklılaştırma konusunda aşağıdaki 2 link çok
faydalı olabilir:www.packsend.com.au
Bennett Packaging, ambalaj dizaynı, kutu üretimi (oluklu hattı yoktur), kutuların doldurulması ve palete dizme (3 kutu şundan, 5 kutu bundan şeklinde) işlerini yapmaktadır. Müşteriye özel tasarımlara ağırlık vermektedir.
Pack&Send, “her şey her yere gider” sloganı ile hareket ediyor. Kırılacak eşyalar, elektronik vb hassas ürünleri düzgünce paketleyip-istenilen adrese gönderiyor. Kutuları hazır alıp-nakliye üzerine ağırlık vermiş görünüyor.
Profesyonel destek alma
Küçük işletme sahipleri, kendilerinden daha tahsilli birini istihdam etmekten çekiniyor gibi. Profesyonel destek, birini tam zamanlı çalıştırmadan da alınabilir. Danışmanlar için, olumsuzluk yükleyecek fıkralar olmasına rağmen, iyi planlanırsa; “doğru” danışman çok fayda sağlayabilir. Danışman kullanmak için çok büyük olmak şart değildir. Yakın zaman önce kurulan, kendi dahil 3 kişi çalıştıran bir atölyeye nasıl bir danışman bulması gerektiğini anlatmıştım. Danışmandan istifade etmek için, projeyi tanımlamak ve zaman sınırı koymak işin olmazsa olmazıdır.
Yakından tanıdığım bir atölye sahibi, 3 renkli, in-line kutu makinesi satın aldı. Merakımdan sorduğumda, alım kararını, “biz artık büyüdük, böyle bir makine lazım” diyerek özetledi. Bir süre sonra, makineyi ancak haftada bir gün çalıştıracak kadar siparişi olduğunu açıkladı. Tahminimce, o işletme bu makine yüzünden batacaktır.
Makine satın almak, büyümek değildir. Büyümek, şu an ki
Pazar payınız X% ise, 5 yıl sonra da X% civarında olmaktır.
Hatalı yatırım kararları, işletmelerin ömrünü
kısaltmaktadır. Orta ölçekli bir oluklu fabrikası sahibi, birkaç yıl içinde işi
çocuğuna bırakmak istemektedir. Yeni makineler alarak, kendince 5 yıllık
kapasite planı yapmıştır. Danışmanlık hizmeti almayacak kadar, işi çok iyi
bildiğini düşündüğü için; eski teknolojiye haiz makineleri almıştır. Bu
işletmenin, önümüzdeki dönem bir kağıt fabrikasının eline geçeceğini tahmin
ediyorum.
Küçük ve orta büyüklükteki işletmeler
için örnek çalışma programı
1)Durum tespiti yapın. Ne kadar büyüksün? Müşteri ve
tedarikçilerde gözlenen trendler. İş nereye doğru gidiyor? (Gerekirse en
başından profesyonel destek almayı düşünmeli.)
2)Kendi başına yapabileceklerini planla.
3)Birleşme imkanları araştır. Birleşmeler aynı
sektörde, birbirini tamamlayan sektörlerde (kağıt ve oluklu gibi) veya sinerji
yaratacak sektörlerde (kağıt fabrikası ile köşebent üretimi gibi) olabilir.
4)İşi farklılaştırma alternatifleri araştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder