28 Ekim 2013 Pazartesi

Oluklu Mukavva Sektörünün 2015 ve sonrası üzerine

Geçtiğimiz 2-3 yıl içinde şu trendleri yaşadık/yaşıyoruz:
Modern Ambalaj, hızla büyümeye devam ediyor. Büyüyen pazardan daha çok pay alıyor.

Ağırlıklı olarak yabancı sermayeli kuruluşlar, küçülüyor, fabrika kapatıyor ve yeniden yapılanmalara gidiyor.

Ambalajla hiç ilgisi olmayan işleri yapan bazı gruplar; durduk yerde kağıt ve/ya ambalaj üretimine soyunuyor.

Kayseri, Konya/Karaman ve Antep/Maraş gibi yerlerde üretici sayısında ve ambalaj tüketiminde artış var.

Pazarın büyümesi
Oluklu mukavva ambalaj pazarı (önümüzdeki yıllarda ülkemizin 5%’den az büyüyeceği varsayımı altında) 3,5-4% gibi büyüyecektir. Bu durumda, Pazar 2015’de 2 milyon tona ulaşacaktır:

Yıllar  Bin ton
2013 1.850
2014 1.920
2015 2.000

Büyük oyuncular
Modern, 2015 sonunda +20% Pazar payı ile liderliğini sürdürecektir. IP, Mondi ve Dunapack üçlüsü, toplamda 40% Pazar payına ulaşacaktır. Dolayısıyla top-4 pazarın 60%’ına sahip olacaktır.

Piyasaya yeni giren veya girmeyi düşünen Rondo, Saica gibi yabancılar en çok ikişer fabrikaları ile fazla varlık gösterememiş olacaklardır.

Hangi trendleri göreceğiz?
Oluklu mukavva kağıt üretim kapasitesi +2,6 milyon tona ulaşmış olacağından kağıdı satmak önemli bir husus olacaktır. Oluklu mukavva kağıt fiyatlarında düşme ihtimali yüksektir. Düşmenin ne kadar olacağı, içeriden ne kadar hurda toplanacağı ile ilgilidir. Ülkemiz her halükarda hurda ithal ediyor olacaktır. Eğer kurlarda mevcut durum sürer ise hurda ithalatımız daha da artacaktır.

Türkiye, net oluklu mukavva kağıtları ihracatçısı durumuna gelecektir. Buna karşılık Rondo ve Saica gibi fazla kağıdını tüketecek fabrikaları satın alanlar hangi stratejileri geliştireceklerini çok merak ediyorum.

Yalnızca kağıt üreten kuruluşlar, mutlaka oluklu fabrikası kuracak ve/ya oluklu grupları ile partnerlik anlaşması yapacaktır.

Şimdilik İstanbu’da iki tane sheet feeder (yalnızca oluklu mukavva üretip-satan, kutu üretmeyen fabrika) bulunmaktadır. 2015 sonunda, en az 10’a yakın sheet feederimiz olacaktır. İstanbul dışındaki, büyük merkezlerde de sheet feederler kurulacaktır.

Sheet feeder sayısı, levha işleyen atölye sayısını tetikleyecektir. Beklenenin tersine atölye sayısı azalmayıp-artacaktır.

Atölyelerden bazıları, farklı servisler (depolama, ambalajlama, vb) vererek daha büyüyecektir.

Oluklu fabrikalarının rekabetçi olması, teknolojiye dayanacaktır. Eski makineler çıkarılıp-yeni teknolojililer devreye alınacaktır. Bu nedenle, büyük makine üreticilerinin mevcut acentelerini bırakıp-kendi organizasyonlarını kurmaları olasıdır.

BRC, clean room, FSC,… gibi sertifikalara sahip fabrika sayısı şimdilerde 10’dan az iken, patlama yaşanacaktır. Bazı atölyelerin dahi mesela BRC aldığı görülecektir.

Eski kağıt makinelerine sahip kuruluşlar, başlangıçta kendi (ikinci el) olukluları ile mutlu olurken; 2015’de rekabetçi olamadıklarını göreceklerdir. Bazılarının kapanması olasıdır. Kalanlar ise, mutlaka yatırım yapacaklardır.

Ana müşterisi kendi grubu olan hiç oluklu fabrikası kalmayacaktır. Ülker, bunu herkesten önce görmüş ve Tire Kutsan’ı satmıştır. Aynı holding içinde olma, akraba olma gibi satın alma tercihi hususlar “out” olacaktır.

Dalga cinslerinde incelme ve kaymalar yaşanacaktır. Yeni B (mevcuttan daha ince) kullanılmaya başlanacaktır. CB ve C dalgaların kullanımı azalıp, EB ve B dalagalar artacaktır. Mevcut durumdaki EB’ler EF’ye dönecektir.

2012’de 528 gr/m2 olan ortalama ağırlık, 510’un altına düşecektir.

2012’de faaliyette bulunan 91 kuruluş, 116 fabrika ve 122 oluklu hattı ile 1.772 bin ton oluklu mukavva üretmiştir. 2015’de 85 kuruluş, 110 fabrika ve 115 oluklu hattı olacağını tahmin ediyorum. Kurulu, fabrika ve hat sayılarında azalma olmasına rağmen; daha geniş oluklu hatları devreye girerek, verimliliği arttıracaktır.

80’den fazla sayıdaki oluklu hattı 2 metreden daha dardır. Bunların sayısının 50 civarına düşeceğini tahmin ediyorum.

Bakalım, öngörülerim ne kadar gerçekleşecek?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder