Geçtiğimiz günlerde, yazının altındaki ilk sırada verdiğim linki okuduğumda; konu tekrar ilgimi çekti. Neymiş şu “liderlik özellikleri” diye taradığımda; çok sayıda bilgiye ulaştım. En doyurucu bulduğum ve yazının altında adresleri bulunan, dosyalardan bir karma liderlik özellikleri sıraladım. Maddelerin çoğunluğundaki açıklamalar, bana aittir. İlk linke göre, üst düzey yöneticinin lider olması önemlidir. Ve onun, aşağıdaki hususlara uygun davranması, onu giderek lider yapacaktır:
·
Ahlaki
davranış kültürü: Davranışlarınız standart olmalı (benzer durumlarda farklılık
göstermemeli) ve ahlak kurallarına uymalı.
·
Lider
hizmet eder: Ekibinize hizmet etmek için oradasınız. Ekip, sizin hizmetkarınız
değil. Hizmet etmek, bazen destek olmak, bazen motivasyon sağlamak, bazen
sorumluluğu üzerine almaktır. Yalnızca talimat vermekle, lider olunmaz.
Oturduğunuz masa, sizi lider yapmaz.
·
Vizyon:
Lider, etrafındakilere esin kaynağı olacak (onlara çalışma isteği uyandıracak)
bir vizyon ortaya koyar.
·
Tepeden-tabana:
En yukarda söylenen, en aşağıya kolayca aksetmelidir. Lider, bu akışı (bilgi,
hedef) doğru kurmalıdır ki, tabandakiler hedef tuttuğunda kendilerini “kazanan”
gibi hissetsinler.
·
İletişim:
Bütün seviyelere, mesajı doğru vermek ve oradan gelen mesajı da doğru almak
gereklidir. Lider, etkili iletişim kurabiliyor olmalıdır. İletişimin bir tarafı
da kullanılan jargondur. Jargon farkı, iletişimi zorlar.
·
Dinleme
ve müzakere: Görüşler alınmalı, karşıtlarla üzerinde müzakere edilmelidir. Bunlar
yapılmadan “şöyle yapın” şeklinde verilecek kararlar, işin yürümesini
yavaşlatacaktır.
·
Takım
çalışması: Takım içinde, karşılıklı saygı ve güven ortamı tesis edilmelidir.
Lider, esas problemi görmeli ve çözümü için ekibi teşvik etmelidir. Bireysel
takılmayı seven, göçebelikten yeni kurtulmuş Türkler için en zor konulardan
biridir.
·
Delegasyon:
Lider, diğerlerinin yetişmesi için, delegasyona önem vermelidir. İşlerin çoğunu
sizin yapmanız, sizi vazgeçilmez adam veya çalışkan kişi yapmaz. Yönetici
kendinden, sonrakini hazırlamalıdır.
·
Zor
insanlar ve çatışma yönetimi: Zor insanların takım ile uyumlu çalışmasını
sağlamak büyük bir meziyettir. Çıkan çatışmalar, ilk maddedeki standartlara
uygun çözülmelidir.
·
Yönetim,
liderlik değildir: Liderlik, (yöneticilik gibi) prosedür, sayısal hedef, iş
yapma şekli ile ilgili değildir. Aksine vizyon ve yetkilendirme demektir.
·
Liderlerin
de bazı yönetim becerileri olması gerekir: Yönetici, stratejiyi belirler ve
işin yapılmasını sağlar. Hedeflerin belirlenmesi ve uygun şekilde müzakere
edilmesi de bu kapsamdadır. Lider, bütün bunarı da biliyor ve uyguluyor
olmalıdır. (Liderlik ile yöneticilik, birbirinin içine yarım geçmiş olimpiyat
halkasları gibidir. Nerede yöneticilik başlar, nerede liderlik başlar diye
kafaya takmamak gerekir.)
·
Mikro
yönetici olmayın: Astınıza,yapacağı işi bütün detayları ile tanımlamaya çalışmayın.
Ona, yapması/değerlendirmesi için zaman tanımak gerekir. Yöneticileri,
takım/bölüm hedefinden başka, ortak/asıl hedef için de konsantre etmek
lazımdır.
·
Yetenek
yönetimi: Lider yalnızca yetkilendirmekle kalmaz. Takımın eğitim eksikliğini
görür ve giderir. Buna, başarabilecek olanı kuvvetlendirme denebilir.
·
Değişim
yönetimi: Vizyon sahibi bir lider, gereken değişimleri görür, müzakere eder,
kabul ettirir ve uygular.
·
Öngörü:
Rekabet edebilir kalmak için lider, güncel ve gelecekteki trenleri öngörmelidir.
·
Esneklik,
tahammül ve motivasyon: Zor zamanlarda bile pozitif olmak gerekir. Lider,
ekibi, pozitif düşünüp pozitif çalışmaya ve iş hırsının devamlı olmasına
yöneltmelidir.
·
Dürüstlük:
Gerçek düzgünce paylaşılmalı ve üzerinden gelinmelidir. Pozitif olma
adına, acı gerçek saklanmamalıdır.
·
Karar
verme: Kararsızlık zararlıdır. Mevcut bilgilere, mantıklı yorumlar yapıp, hızla
doğru kararlar verilmelidir.
·
Problem
çözme: Lider, problem çözücüdür. En azından alternatif çözümleri göstermelidir.
·
Odaklanma:
Takım, hedef ve stratejilere odaklanmalıdır. Hedefler gözden geçirilmeli ve varsa gerekli
düzenlemeler yapılmalıdır. Öncelikler, belirlenmiş olmalıdır. Her şey aynı anda
yapılamaz.
·
Büyüklenmeden,
kendine güven: Lider, söylemekle kalmamalı, kendisi örnek olmalıdır. Liderin karizma
sahibi olması, bir avantaj sağlar.
·
Öğren
ve geliş: Gelinen pozisyon sizi her şeyi biliyor kılmaz. Öğrenmeye devam
etmeli ve gelişmelisiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder