30 Haziran 2013 Pazar

FREEBOX, az adetli müşterilerin maliyet düşürme şansı

Freebox, bir tür kutu makinesi. Mayıs ayında Amerikadan gelen bir elektronik broşürde ilk defa gördüm. Anladığım kadarı ile 2012’nin sonlarında piyasaya çıkmış. 30 m2’lik alana oturan makine, iki-üç  ayrı levhadan kutu yapıyor.
Makine, ambalaj kullanıcısının tesisine kurularak; hacim haline getirilmiş kutu üretme prensibine göre dizayn edilmiş. Mobilya sektörünün kullandığı makinelerden, oldukça farklı.


adresli video makinenin çalışmasını çok iyi gösteriyor.

Kutular, yekpara kartondan üretilmediği için, en azından dar kapaklar kadar alan tasarruf ediliyor. Ve kutular hacim halinde çıktığından, alt kapakları bantlamak gerekmiyor.
Makine yukarıdaki kutu tiplerini, kutu eni ile yükesekliğinin toplamının 2 katı 1700 mm’den az olacak şekilde üretebiliyor. (Bu arada, kutu en ve boy kavramlarını biraz ters kullanmışlar. Sektörümüzde, boy olarak adlandırılan ölçüye en demişler.) Maksimum çalışılabilecek (makineye beslenebilecek) levha ebadı 1200*1200 mm olmak üzere; B, C, CB ve EB dalgalarda levhalar kullanılabiliyor. Videoda görüldüğü üzere, dar yüzler ve gövde olmak üzere 2 ayrı levha satın almak gerekecektir.

Freebox, kutuyu hacim haline getirme ve alt kapakları bantlama işçiliklerinden gerçek anlamda tasarruf sağlıyor. Hesaplamayı nasıl yaptıklarını anlamadım ama, sitedeki hesaplama tablosuna göre 26% kadar maliyet avantajı sağladığı iddia ediliyor.  Broşürde ise,  aşağıdaki örnek maliyet (levha metrekaresinden) tasarruflar listelenmiştir:
 

Kutu kurma işçiliğinden, kutu başına 1 dakika ve kutu hacminin tam doldurulmasından  ise 50% hacim tasarrufu olduğu da videolarla gösteriliyor. Feebox’un çökme mukavemeti açısından 30% avantaj sağladığına ilişkin bilgi de mevcuttur. 400*193*201 mm ebatlı kutunun Freebox üretimi 215 kg BCT sağlarken; normal üretilen A.box ise 165 kg BCT sağladığı açıklanmıştır.

Freebox’a ilişkin benim görüşlerim şöyledir:
  • Makine mevcut kutu makinelerine göre çok farklı düşünülerek dizayn edilmiş.  Üretilen kutular temelde “bliss” mantığındadır.  (Gövde ve 2 yan yüzün yapıştırılması ile oluşan kutu tipidir.)
  • Az miktarlı ve çok hızlı teslimat gerektiren  işler için iyi bir çözüm. Miktar çok ise, çok daha seri çalışan “bliss box erector” düşünülmelidir.
  • Kullanılacak levha metrekaresinden tasarruf edileceği, kurma ve altını bantlama işçiliğinin olmayacağı kesinlikle gerçek.
  • BCT’nin normalden yüksek olacağı da kesinlikle doğrudur.
  • Kutu kullanıcısına mutlaka maliyet düşürme şansı verir.
Bunlara karşılık,
  • Maksimum 1200*1200 mm levha beslenebilmesi, 600*600*330 mm’den daha büyük kutu yapamaması ise negatif noktalardır.
  • 70 mm yüksekliğinde baskı yapılabileceğinden bahsediliyor. Barkod, ve kutu adı gibi basit şeyler dışında  baskı yapılmadığını varsayıyorum. Bu durumda, kullanıcı ya preprintli (sonsuz baskılı) levha satın almalı ya da baskısız kutu kullanmaya razı olmalıdır.
Sonuçta
  • Baskısız kutu kullanan veya preprintli levha kullanabilecek, az adetli alım yapan müşterilere tavsiye ediyorum. Özellikle otomobil yedek parçası üreten şirketler için çok yerinde bir yatırım olacaktır. Yedek parça üreticilerinin yüksek ambalaj stokları kolaylıkla ortadan kalkar.
  • Vardiyada 2000 ve daha az kutu kullanalar için ideal olabilir. Freebox’un dakikada 4 ila 7 kutu üretileceği yazılıyor. Vardiyada 2000 kutuya kadar üretim yapabilir görünüyor.
  • Freebox’ın üreticileri, ebat limitlerini ve dalga cinslerini geliştirmeleri durumunda satışları artar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder