Bu yazıda, ülkemizde bilinen veya ülkemize mal satan Avrupalı şirketlerin yakın zamanda açıklanan ve benim gördüğüm iş sonuçlarını yorumlamaya gayret edeceğim.
Reno
De Medici (RDM) (1)
Şirket
web sayfasına göre, 2020 yılında 1.766 çalışanla 702 milyon € ciro elde eden RDM
kuşeli kağıtlar/kartonlar üretiyormuş. Ürünlerini WLC (White lined chipboard,
hurda esaslı kuşeli ambalaj kağıtları, ben kuşeli beyaz test liner ve kromo
kartonlar şeklinde anlıyorum) ve FBB (folding box board, virjin esaslı
kartonlar) iki segmente ayıran grubun WLC sonuçları şu şekilde gerçekleşmiş:
2021
ilk çeyrekteki satış cirosu geçen yılın aynı dönemine göre %1,8 artışla 153,4
milyon € olmuş. Buna karşılık satış miktarı %2,8 arttığından RDM fiyatı
arttırmak bir yana düşürmüş. Nitekim bu durum, “hammadde özellikle hurda kağıt
maliyetlerinde ani artışlar oldu, biraz da enerji maliyeti arttı” şeklinde
açıklanmış.
Ebitda
marjı 2020 1.Ç’de %11,7’den bu yıl 1.Ç’de %8,2’ye gerilemiş. Konsolide
sonuçlarının (WLC + FBB) göre ebitda marjları aynı olduğundan (yani %11,7 ve
%8,2) FBB segmenti daha iyi çalışmış diye düşünüyorum.
SCA
SCA,
geçen yıl aldığı kararla yazı tabı kağıtları üretiminden vaz geçmiş. Bu nedenle
toplam satış geliri %9 azalırken ebitda marjı %32 artmış. Oluklu mukavva
kağıtlarıyla ilgili aşağıdaki slaytı
(2)’de
verilen sunumlarından aldım. Kraft liner fiyatı, 2017-2019 sonu döneminde hep Euwid’den
daha düşükmüş. 2020 başından itibaren SCA Kraft liner fiyatı, Euwid’in üzerine
çıkmış yani Avrupa ortalamalarından daha fazla artmış. Slaytın sağ üstteki
grafiğin nereden hazırlandığını bilmiyorum (muhtemelen SCA’ya gelen Kraft
taleplerindendir) ama 2017 başına göre kutu talebinin %15 kadar artması müthiş
olmuş.
Sunumun
ilerleyen sayfalarında oluklu mukavva kağıdı segmentinin ebitda marjları 2020
2.Ç’den başlayarak %12, %13, %17 iken 2021 1.Ç’de %25 olmuş. SCA, pandemi
başladığında oluklu mukavva kağıt fiyatını hemen arttıramamış ancak geçen yılın
son çeyreğinde biraz arttırabilmiş, bu sene ise olması gereken yerlere
yaklaştırabilmiş demektir.
Smurfit
Kappa (SKG) (3)
Geçen
yıl 46 bin çalışanıyla, 8,5 milyar € ciro elde eden SKG’nin 2021 1.Ç cirosu %6
artışla 2.269 milyon (yaklaşık 2,3 milyar) € olmuş. Oluklu satışındaki miktar
artışı %7 olarak verildiğinden ve ciro daha az oranda artığından, maliyet
artışlarının müşteriye yeterince yansıtılamadığını düşünüyorum.
Hammadde
tedarikinde sıkıntı yaşandığı, girdi maliyetlerinin arttığından bahsediliyor.
Yalnızca hurda kağıda, bu yılın ilk çeyreğinde geçen yılın aynı dönemine göre
90 milyon € daha fazla harcama yapıldığı not edilmiş. Neticede SKG, 2021 1.Ç’de
386 milyon € ebitda elde etmiş. Ebitda marjı %17.
A.P.
Moller-Maersk (M-M) (4)
130
ülkede 80 bin çalışanı olan M-M, yaptığı konteyner taşımacılığı, liman
hizmetleri ve lojistik işlerinden bu yılın ilk çeyreğinde oldukça iyi sonuçlar
elde etmiş. 2020 ilk çeyreğine kıyasla, bu yılın 1.Ç’de ciro %30 artışla 12,4
milyar USD’ye çıkarken; ebitda 1,5 milyardan-4 milyar USD’ye artmış. Ebitda
marjı %15,7’den %32,2 olmuş. Ebitda artışında miktar artışı (bana göre
konteyner sayısı) %5,7 artarken, fiyat artışı %35 olarak verilmiş. (Buradan
şunu anlıyorum, talep canlı iken fiyatları arttırmak normalmiş, ayıp-günah
değilmiş. Arz-talep kanunu diye bir şey varmış.)
M-M’in
yıllık beklentileri oldukça iyi, konteyner talebinin bu yıl geçen yıla göre
(önceden %3-5 artar denilirken şimdi) %5-7 artması tahmin ediliyormuş.
DS
Smith (5)
3
Mart 2021 tarihli bilgi notuna göre, DS Smith “yılın ikinci yarısı iyi geçti/geçiyor”
(1 Kasım 2020 ila 30 Nisan 2021 dönemi kastediliyor) diyor. Hizmet verilen
bütün bölgelerde, ortalama %7 miktar artışından bahisle; finansal sonuçlar
beklentilere paralel şeklinde açıklanmış. Başta oluklu mukavva hurdası olmak
üzere maliyet artışlarından bahsedilmiş.
Yazılanlardan
benim anladığıma göre, miktar artışı çok iyi ama fiyat artışları yetersiz
kalmış ki beklenen yani bütçelenen finansal sonuçlar olacakmış.
Mondi (6)
6
Mayıs 2021’de bu yılın ilk çeyrek sonuçları, 353 milyon € ebitda şeklinde
açıklanmış. Bu meblağ geçen yılın aynı dönemine göre %8 aşağıda kalırken, 2020’nin
4.Ç’sine göre (309 milyon €) %14 yukarda imiş. Yazıda girdi maliyetlerindeki
enflasyondan ve parite kayıplarından bahsedilmiş. Ayrıca kağıt fiyat
artışlarına rağmen, oluklu mukavva segmentinin çok iyi çalıştığı vurgulanmış.
Benim
Anladığım
Girdi
maliyet artışları/enflasyonu herkesin sorunu, artışları fiyata yansıtabilenler
daha iyi netice almış. Artışı zamanında yansıtamayanlar, herhalde yıllık belki
daha uzun dönemli anlaşmalar nedeniyle yapamamışlardır.
Diğer
konu, maliyetlerde bu çaplı büyük artış olabileceğini muhtemelen kimse ön
görmemişti ve sözleşmelerine koymamıştı.
Son olarak bizim gibi yüksek enflasyon ortamında iş yapma deneyimleri olmadığından, ne kendilerine ne de müşterilerine konuyu anlatabildiklerini sanmıyorum.
Kaynaklar
(1) Reno De Medici 1Q 2021
results: net sales up 1.8% from year ago to Euro 153.4
million, net profit drops 48% (www.risiinfo.com’da 29 Nisan 2021’de
yayınlanan yazı.)
(3) https://www.smurfitkappa.com/investors/latest-results
(4) A. P. Møller - Mærsk 1Q 2021 results: revenue up 30% from a
year ago to $12.4
Billion (www.risiinfo.com’da
5 Mayıs 2021’de yayınlanan yazı.)
(5) https://www.dssmith.com/investors/investor-information/rns-statements/2021/3/trading-statement
(6) https://www.mondigroup.com/media/13816/mondi-trading-update-q1-21-vfinal.pdf
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder