İki
ay kadar önce, oldukça kalabalık katılımla grubumuzun 2018 ve sonrasındaki
organizasyon şemalarını tanıttığımız bir toplantı yaptık. Doğal olarak, 2018’de
kimlerin terfi edeceği de açıklanmış oldu. Orada, özellikle terfi edecek arkadaşlarıma
bazı tavsiyelerde bulundum. Gözden geçirdiğim tavsiyelerimi, aşağıda yazılı
hale getirdim.
Öğrenmeye
Devam
Yeni
bir göreve geldiğinizde, örneğin “şef” olduğunuzda, o görevin bütün
yetkinliklerine sahipsiniz demek değildir. Büyük ihtimalle, adaylar arasından
aranılan profile en yakın siz olduğunuz için seçilmişsinizdir. Lütfen çok iyi
olduğunu düşünüp-havaya girme, okumaya-öğrenmeye devam et.
Öğrenmek
yalnızca bilimsel bilgi anlamında değildir. Yanlış düşünce tarzını, hatalı
tutum ve davranışlarını da düzeltmek bir nevi öğrenmedir.
Eksiklerini
Tamamla
Kariyerinde
yükselmek istiyorsan, kendine yatırım yapmalısın. Kendi kariyer planını en iyi
kendin yaparsın. Üst pozisyon için eksiklerini belirle ve gidermeye çalış.
Akıcı konuşamasan bile, yabancı dil öğrenmeye başlamış olmak dahi bir adımdır.
Karşısındakini
Dinlemek
Doğru
karar almak için bilgi toplamak gerekir. Çalışanlar size bir şey söyler. Ama
dinlemezsen, söylemekten vaz geçerler. Dinlemek için, çalışma ortamına dikkat
etmek, aralarında dolaşmak, bire bir iletişim kurmak lazımdır. Gelen
talebe/bilgiye hemen olmuyorsa bir süre sonra olumlu/olumsuz cevap vermek
şarttır. Cevap vermemekle, dinlememek aynı sonucu doğurur.
Telefonla
Uğraşmak
Birisiyle
konuşurken, telefonu kontrol etmek, mesajlarına bakmak, vb büyük kabalıktır.
Konuşmanın önemine göre çalan telefonu kapatmak, sessiz konuma almak gerekir. Toplantıya girerken, telefonu
sessize almak en güzelidir.
Farklı
Sesler
İlk
kez şef olduğumda, ekibimin ben gibi düşünmesini ve hareket etmesini isterdim.
Gerçek hayatta bu mümkün değil. Tersine ekipteki farklı sesler, farklı bakış
açıları zenginlik getirir. Dil, mezhep, din, ırk, tutulan takım, tutulan parti,
vb farklılıklar önemsiz olarak bir kenarda kalır. Ekibin aynı amaç ve hedefler
için koşması farklılıklardan çok daha önemlidir.
İmkanları
Kıyaslamak
İki
kişinin ünvanları, sorumlulukları, çalışma alanları benzer olsa da kurumun
verdiği imkanlar farklı olabilir. Bunun size söylenmeyen mantıklı veya
mantıksız bir nedeni vardır. Kısa vadede bu türlü kıyaslamalarla motivasyon
kaybetmek yerine, işe asılmaya devam etmek, daha çok performans göstermek en
iyisidir. Makul bir sürede (bana göre 2-3 yıldır) farklılık giderilmiyorsa, iş
aramak uygun olacaktır. Bu sıradaki yüksek performansınız, mevcut yerde veya
başka bir yerde daha büyük imkanlar sağlayacaktır.
Toksik
Çalışanlar
Etrafına
sürekli olumsuzluk saçan, diğerlerinin “aman benden uzak olsun” şeklinde yaklaştığı,
motivasyonu düşüren, dedikodu üreten,…çalışanlara özel önem verilmelidir.
Bir-iki kez konuşup, netice alınmıyorsa ekipten çıkarmak (belki de işten
çıkarmak) uygun olacaktır.
Buna
karşılık bazı çalışanlar, (faydalı şekilde) her şeye eleştirel gözle bakarlar.
İlk aşamada olumsuzmuş gibi gelseler de gerçekte faydalıdırlar. İki türü
birbirinden ayırt etmek lazımdır.
Toplantıya
Konstrasyon
Toplantıya
hazırlıklı olarak birkaç dakika erken gelmek önemlidir. Bazı kişiler, çok yoğun
olduğunu göstermek veya plansız hareket ettiklerinden toplantılara geç girme
eğilimindedir. Aslında kendi plansızlıkları, yetersizlikleridir.
Dedikodu
Yeterince
dolu çalışmayanlar/zamanı çok olanlar ve iş yerinde sürekli gezerek çalışanlar
(temizlikçi gibi) dedikodu yapma ihtimali en yüksek kişilerdir. Ayrıca bazı
görevliler dedikoduya prim verirler. Bunlardan birinin üretim yöneticisi
olduğunu gördüm. Yönetici olarak, boş zamanlarında fabrika için fikir/proje
geliştireceğine; dedikodu yapardı.
Dedikoduya
prim vermeyin, dedikoducuya yüz vermeyin ve kendiniz dedikodu yapmayarak
diğerlerine örnek olun.
Elektronik
Posta
Herkese
her şeyi göndermeyin. Maili gönderdiğiniz kişilerden ne bekliyorsanız açıkça
yazın. Konudan haberi olmasını istediklerini CC’ye koyun. Yalnızca bilgileri
olsun diye gönderiyorsan, “bilginiz içindir” gibi bir açıklama veya başlık ile
yazmalısınız.
Çözüm
Bulucu Olmak
Kimileri
insiyatif kullanmaz, korkaktır veya sorumluluk almaz. Ancak tepelere çıkanlar,
yetki kullanan ve gerektiğinde hesap verebilenlerdir.
Bir
soruna çözüm bulmak, yetki sınırlarını sonuna dek kullanmak belki de aşmak
gerektirebilir. Durumun aciliyeti, iş sonuçlarını olumlu etkilemesi gibi
nedenler yetki aşımını hoş gösterebilir. Sorunu taşımaktansa çözmek her zaman
iyidir.
Sizden
Önceki Kişi
Aynı
masada oturan önceki kişinin yaptıklarını yok saymak hatadır. Ön yargıyla
yaklaşmayıp-önceden yapılan işleri hatalı kabul etmemek gerekir. Amerika’yı
tekrar keşfetmeden önce, önceki kaşiflerin rotalarına bir göz atmak maliyetleri
düşürür.
Astlara
Davranış
Bir
kısmı ile çok samimi olup, kalanlarını görmezden gelmek; astların motivasyonunu
düşürür. Rahmetli bir genel müdürümüz, birkaç çalışanla arkadaşça şakalaşırken;
diğerlerinin selamını dahi almazdı. Öldü gitti ama halen bu şekilde anılır.
Kararsızlık
Karar
vermek için bütün verilerin toplanmasını beklemek zaman kaybıdır. Yükseldikçe,
sizden yetersiz veri ile doğru kararlar vermeniz beklenir. Alt pozisyonlarda
ise çalışanlar kendilerini kimin hızla yönlendireceğine, bir karar vereceğine,
sorunu çözeceğine dikkat eder.
Gönül
ister ki hep doğru karar verilsin. Günümüz hız dünyasında, doğru karar için
zamana oynamak daha büyük yanlıştır.
Hata
Yapınca
Şahsen
hata yaptıysanız, hemen kabullenin. Yönettiğiniz bölümün hatası ise tamir
etmeye gayret edin. Önceliğiniz problemi bertaraf etmek olsun. Daha sonra hata
nasıl olmuş, kim yapmış, bir daha olması nasıl engellenir,…incelersiniz. Diğer
bölümün hatası ise yine önceliğiniz hatayı gidermek olmalıdır.
Bölümler
Arası Rekabet
Tatlı
bir yarış halindeki rekabet iyidir. Bizim bölüm iyi diğeri kötü tarzındaki
sürtüşmelerin şirkete/kuruma faydası yoktur. Departman savaşları, konuların
özüne değil şekle yöneliktir ve genellikle başlarındaki kişilerden kaynaklanır.
Akıllı üst yöneticiler bu türlü çatışmalara engel olur.
Başarıya
Sahip Çıkmak
Ekipten
biri veya ekip bir başarıya imza attığında teşekkür edilmelidir. Eğer kişisel
başarınız ise size bilgi besleyen, yardım edenlere mutlaka teşekkür
etmelisiniz. Ekibin katkısını göz ardı etmemek ve “ekip” vurgusu yapmak, sonraki
başarıların önünü açar.
Hedefler
Kendinize
veya takıma/bölüme koyacağınız hedefler, şirketin genel hedefleri ile uyumlu
olmalıdır. Bu konuda şirket hedeflerinin yayılmış olması ve bilinmesi bir gerekliliktir.
Yeni yönetici şekli/tali konulara takılıp kalmamaya dikkat etmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder