Benzeri koltuk kavgaları şirketlerde nasıl yaşanmaz diye düşündüğümde, şunlar aklıma geldi veya tersine Süleyman şunları yapsa durum farklı olurdu da denilebilir:
·
Üst
düzey yönetici, kendinden sonrakini belirlemeli ve bunu belli etmelidir. Belli
etmek için, basın duyurusuna ihtiyaç yoktur. Yokluğunda kendisine kimin rapor
etmesini istediğini bildirmesi yeterlidir. Bunu en iyi gösteren örnek, Iso 9000
dökümanlarıdır. Iso 9000 dökümanlarına göre, üst düzey yöneticinin yokluğunda
kim yetkili ise veliaht o olmalıdır.
·
Veliaht,
veliaht olduğunu önceden hissetmelidir. 2002’de Çopikas’tan ayrılırken, o
zamanki üstüm Jean Paul Loison, bana “İsa yazık oldu, seni kendi yerime
düşünüyordum” demiş idi. Bu düşüncesini, bana önceden bildirmeli idi.
·
Yönetici,
tek adayı mutlaka yerine hazırlamalıdır. Hazırlama, ders verme şeklinde değil,
düşünme şeklini, yönetim anlayışını, olay bazında anlatma şeklinde olmalıdır.
Sıradan bir dükkanda çırak, ustasının yaptığına baka baka öğrenir. Yönetici
adayı ise, yönetici ile konuşa konuşa öğrenecektir. Yönetici adayının, daha
sonra olayları kendi içinde değerlendirmesi faydalıdır.
·
Bazen,
dizide de olduğu gibi, birkaç aday olabilir. Yönetici, “bırakayım birbirlerini
yesinler” şeklinde düşünmemelidir. Kurum içi sürtüşmeler, kurumun maliyetini
arttırmaktan öteye gitmez. Üst yönetici, kendisi bulunduğu pozisyondan ayrılmadan makul
süre önce aday sayısını teke indirmelidir.
·
Çok
güçlü veya tecrübeli veya yaşlı iki numara var ve yönetici kendi yerine onu
düşünmüyorsa, yöneticinin işi çok zordur. Öncelikle bu kişi bir şekilde yapıdan
çıkarılmalıdır. Genellikle bu kişi, organizasyonun dar boğazıdır. Bir
numaranın, yani tepe yöneticinin sisteme hakim olması, bu kişiden kurtulmadan
imkansızdır.
·
Yönetici,
zamanında bırakmayı bilmelidir. Bırakma zamanı uzadıkça, astların ve veliahtın
motivasyonu azalır. İkinci adam seviyesinde azalan motivasyon, dernek/cemiyet
işlerine daha çok zaman ayırma ve iş yerinde daha az zaman harcama ile belli
olur.
·
Yönetici,
açıkladığı bırakma zamanını değiştirmemelidir. Genellikle yabancı kuruluşlarda
6 ay ile 1 yıl öncesinden bırakma zamanı anons edilmektedir.
·
Yöneticinin
kendisini bir sonraki aşamaya (emeklilik, başka iş, daha üst düzey iş)
hazırlaması önemlidir. Hazırlık yapılmıyorsa, bırakma tarihi belli değil
demektir.
·
İnsan
kaynakları ile ilgili eğitimlerde, (benim pek inanmadığım) kariyer planlarından
bahsedilir. Eğer organizasyon çok büyük ve çalışan sirkülasyonu fazla değilse,
anlatılan kariyer planları falan yapılmaz. Yapılan plan, sizin nasıl
yükseleceğinizden ziyade, bir pozisyon boşalırsa oraya kimin geleceği ile
ilgilidir. Yani, yöneticinin yerine kim gelecek meselesidir. Bu açıdan
bakıldığında, astlar da üstünün yerine geçmek için hazırlık yapmalıdır. İşte
buna kendin için kariyer planı yapmak denir.
·
Çok
katlı organizasyon yapıları, tepe yönetici için de, çalışan için de zordur.
Buna karşılık dizideki gibi, her şeyin tek adama bağlanması da hatalıdır.
Kademe sayısının çokluğu, yükselme imkanı var gibi görünse de zahiridir. Çok
gereksiz, iş/süreç parçalanmaları var demektir. Bu konudaki en sarih örnek
devlet bürokrasisidir. Devletin, karar alması, hızlı hareket etmesi ve derde
merhem olması bu nedenledir. Üst düzey yöneticiye düşen, genel müdür
yardımcısı, müdür yardımcısı, daire başkanı, grup müdürü,…gibi ara kademeleri
kaldırmaktır.
·
Tek
adamlık, ülkemizdeki üst düzey yöneticiler de çok görülen bir hastalıktır.
Yerine adam yetiştirmeme, astların sirkülasyonu şeklinde nükseder. Astları
sürekli yenilenen yönetici, ister üst ister orta kademede olsun, kurum için
zararlıdır. Daha üstteki yöneticiler (yönetim kurulu, patron) bu konuda duyarlı
olmalıdır. Çorum’da çalışırken, grubun bir başka şirketinde “tek adam”lık yapan
bir yönetici vardı. Oranın büyük ortağı, her seferinde tek adamı bize örnek
gösterirdi. Ancak, tek adam bir gün İstanbul’a taşınma kararı aldığında,
kendisine boğazda ev satın almak zorunda kaldılar. Gerçekten de tek adamın
yerine geçebilecek kimse yoktu.
Özetle, üst düzey
yönetici, o makamda sittin sene kalamayacağını bilmeli ve hazırlık yapmalıdır.
Hazırlık hem kendisinden sonrası için hem de o makamdan ayrıldığında ne
yapacağını planlamakla ilgilidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder