Konuya ilişkin hem Türkçe hem de yabancı dille hazırlanmış, teorik ve uygulamalı yüzlerce çalışmayı internette bulmak mümkündür. Aşağıda ise spesifik olarak, bir oluklu mukavva fabrikasının yer seçimi üzerinde durulmuştur.
Oluklu mukavva sektöründe, kontrolü en zor olan değişken maliyet kalemi, (bana göre) nakliyedir. Çok eskiden, kutular müşteriye paletli olarak gönderilmezken; nakliye bu kadar önemli değildi. Palet kullanımı, nakliye maliyetlerini arttırdı. Daha sonra, rafa uygun palet ölçüleri de işin içine girdiğinde; nakliye maliyeti bir kez daha kabardı. Bu nedenle aşağıdaki model, yalnızca nakliye maliyetlerine göre karar vermeyi esas almaktadır.
Elbette nakliye denildiğinde, hem mamulün nakliyesini hem de hammaddenin nakliyesini düşünmek gereklidir. Aşağıdaki örneğimize göre, kurulacak oluklu fabrikasının 5 ana merkezde satış yapması planlanırken (yani müşterileri 5 şehirde toplanmış); 3 ayrı lokasyon alternatifi bulunmaktadır. M2 adlı şehir en çok hedef müşteri tonajına sahip iken; ilk lokasyona (L1) 65 km, L2’ye 15 km ve L3’e 400 km uzaklıktadır.
Satış
hedeflenen şehirler
|
Satış
hedefi (ton)
|
L1'e
olan mesafe (km)
|
L2'ye
olan mesafe (km)
|
L3'e
olan mesafe (km)
|
M1
|
250
|
600
|
600
|
350
|
M2
|
1.500
|
65
|
15
|
400
|
M3
|
750
|
10
|
50
|
400
|
M4
|
1.250
|
300
|
350
|
200
|
M5
|
250
|
400
|
400
|
0
|
Toplam
km*ton
|
730.000
|
747.500
|
1.237.500
|
Tablonun altındaki satır, ton ile km çarpımlarının toplamından oluşmuştur. Normal olarak, km başına nakliye ücreti sabit değildir. Örneğin kolay olması açısından, sanki sabit ücret varmış ve ton başına taşıma ücreti 75 TL imiş gibi kabul ediyorum. Bu durumda, L1 en uygun yer olarak gözükmektedir.
Hammadde kaynakları ise şu şekildedir:
Hammadde
alımı hedeflenen şehirler
|
Alım
hedefi (ton)
|
L1'e
olan mesafe (km)
|
L2'ye
olan mesafe (km)
|
L3'e
olan mesafe (km)
|
T1
|
2.250
|
15
|
25
|
400
|
T2
|
750
|
650
|
700
|
450
|
T3
|
1.500
|
100
|
25
|
300
|
Toplam
km*ton
|
671.250
|
618.750
|
1.687.500
|
En çok hammadde tedariği 2.250 ton ile T1’den yapılacaktır. L1 lokasyonu, T1’e en yakın konumda iken; L2’ye 25 ve L3’e 400 km mesafededir. Hammaddenin taşınmasının da sabit fiyatlı ve ton başına 30 TL olduğunu kabul edelim. Hammadde açısından bakıldığında L2 avantajlı görünmektedir.
Toplam nakliye maliyetini hesapladığımızda;
taşıma
ücreti TL/ton
|
L1
için
|
L2
için
|
L3
için
|
|
Mamul
taşıma maliyeti
|
75
|
54.750.000
|
56.062.500
|
92.812.500
|
Hammadde
taşıma maliyeti
|
30
|
20.137.500
|
18.562.500
|
50.625.000
|
Toplam
nakliye maliyeti
|
74.887.500
|
74.625.000
|
143.437.500
|
L2 en az nakliye maliyetini sağladığı için en doğru yerleşim yeridir.
Sonuç ve yorum:
- Yukarıdaki örnekte, km başına nakliye ücretleri sabit kabul edilmiştir. Gerçekte böyle değildir. Taşınacak tonajdan araç sayısına dönülse ve gerçek nakliye ücretleri esas alınsa daha doğru sonuçlar çıkacaktır.
- Bu düşünme şekli, personel ücretlerinden, enerji maliyetine, istenildiği kadar eklemeler yapılarak genişletilebilir. Önemli olan toplam maliyetin minimum olmasıdır. Kısıtlardan birine çok yakın olmak, minimum maliyeti garanti etmez.
- Doğru
karar vermek, hesap yaparak oluyor. Maalesef bizim insanımız, hesap yapmayı
sevmiyor/bilmiyor, sezgisel takılmayı tercih ediyor. Sonuçta, yaptığı yatırım
büyüyemeyen kobi olarak kalıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder