Çeşitli işler, bölümler veya kişiler
arasında uyum sağlanmasına koordinasyon denir. Eşgüdüm kelimesi de aynı anlama
gelmektedir. Ancak koordinasyonu kullanmayı tercih ediyorum.
Organizasyon kelimesi ile karıştırmamak
için; saha içinde hangi topçunun nerede bulunacağı/oynayacağı organizasyon ise,
atağa kalkıldığında kimin nereye gideceği koordinasyondur.
Koordinasyonunu olmazsa olmazı,
toplantıdır. Toplantı yapmadan pek koordine olunamaz. Bazı şirketlerde
toplantıdan toplantıya koşulur, ama işler bir türlü yetişmez. Yetişmeyen
işler/konular için tekrar toplantı yapılır. Peki niye böyle olmaktadır?
Bence koordinasyon sağlanamamasının birkaç
nedeni vardır:
·
İnsanlarla
ilgili olanlar: Çalışanların kalifikasyonu düşük olabileceği gibi, aynı konu ile
ilgili çok sayıda benzer yetkide çalışan da olabilir. Kimse yetki kullanamadığı
için, çalışmalar sürer-gider ama yol alınamaz.
İşi yapanlara yetki verilmemiş de olabilir.
·
Çalışma
sistemi ile ilgili olanlar: İş sistemi kurulurken (tasarlanırken) saçmalanmış
olabilir. Yani ben şunu yaptım şu veriyi girdim, sen x işinin sonucunu girince
ben y ile devam edeceğim gibi. Bir kişini yapabileceği birkaç iş, birkaç kişi
arasında paylaştırılmıştır. (Bu arada o birkaç kişi boş değildir. Yalnızca
yüklemeler hatalıdır.)
Bu duruma en uygun örnekleri BMC’de görmüş
idim (ki sonuç bellidir.)
·
İşin,
departman/bölüm arası dağılımı hatalı olabilir. Yani süreç hatalıdır. İş bir
bölümde bitecek iken gereksiz yere uzuyordur. Bölümler birbirini denetlesin
mantığı başlangıçta iyi gibi görünür, şirket büyüdükçe ayağında pranga olur.
·
Yönetici
koordinasyon sağlayamıyordur: Düşünemediğinden, beceriksizliğinden koordine
edemiyordur.
Şimdi
gelelim bunların çözümlerine:
İnsanlarla
ilgili,
·
İşe
uygun, doğru kişileri istihdam etmek gerekir. Ayrıca, çalışanlar yaptıkları işe
uygun yetkilendirilmelidir.
·
Aynı
işi yapan çok sayıda kişi, otomasyon/bilgisayar eksikliğini gösterir. Çok
sayıda ofis çalışanı olan bölümler varsa, kullanılan yazılım doğru mu
bakılmalıdır.
Çalışma
sistemi ile ilgili,
·
Birim/bölüm
yöneticisi, durumu fark etmezse düzelmesi imkansızdır. Çalışanlar, işi
kurulduğu şekilde öğrendikleri için onlara doğal gelmektedir.
Süreçle
ilgili,
·
Süreçte
düzeltme yapmak çok meşakkatli bir iştir. Yeni bir departman yöneticisi, yeni
bir yazılım, yeni bir işletme kurulması gibi bir fırsat varsa
değerlendirilmelidir.
·
Süreçte
düzeltme, A departmanının X işini tamamen ortadan kaldırma veya B departmanına
bağlama demektir. A’nın başındaki yöneticiyi ikna etmek başlı başına bir iştir.
Benzeri durumu, birkaç kez yaşadım. Hemen hepsinde de A ve/ya X’in başındaki
kişilerin ayrılması ile neticelendi.
Yönetimle
ilgili,
·
Bir
şirket için en tehlikeli durumlardan biridir. Patron veya yönetim kurulu,
istihdam ettikleri yöneticinin koordinasyon becerisine dikkat etmelidir.
·
Önemli
bir toplantı, bir müşteri ziyareti, audit gibi zamanlarda yaşanan aksaklıklar
ve eksiklikler “koordinasyon eksiğiyim” diye bağırır.
Sonuç olarak, koordinasyon yöneticinin iyi
yapması gereken bir iştir. İyi yapılmadığında, otobanda ancak 50 km hıza
çıkabilen bir arabayı sürmektir.
Yöneticinin iyi koordinatör olması yetmez.
İş sistemi, süreç ve çalışanların da amaca/işe uygun olması gerekir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder